lundi 21 avril 2008

الصحفيات يطالبن بمواقع قيادية في نقابات الصحفيين العربية

بيان صحفي

21 نيسان 2008

الصحفيات يطالبن بمواقع قيادية في نقابات الصحفيين العربية

قامت الصحفيات في العالم العربي وايران باطلاق حملة تهدف إلى تمكينهن من الحصول على مواقع قيادية داخل نقابات الصحفيين في العالم العربي وإيران. وتم اطلاق هذه الحملة خلال لقاء اقليمي عقد في تونس ما بين 17-19 نيسان.

وفي الوقت الذي تم فيه ملاحظة الإنجازات النسوية التي حصلت في بعض البلدان، إلا أن المجتمعات استهجن الفشل العام لنقابات الصحفيين في انتخاب صحفيات للهيئات القيادية. وتتراوح نسبة تمثيل النساء في الهيئات النقابية حاليا ما بين 0% في الجزائر ولبنان وفلسطين إلى 33% في تونس و 26% في المغرب.

وقالت باميلا مورينو، مسؤولة برنامج النوع الإجتماعي في الاتحاد الدولي للصحفيين، بأنه "على نقابات الصحفيين ان تستقطب المزيد من النساء، ليتم فتح المجال للناشطات الصحفيات للمشاركة في شؤون النقابات وليتم تعميم وادماج مساواة النوع الإجتماعي في سياسات وفعاليات هذه الاتحادات. لقد كشف هذا اللقاء عن قوة المطالبة بالتغيير وقد حان الوقت لتقوم النقابات بتقديم اجابات لهذه القضية."

وقد تضمن اللقاء سلسلة من النقاشات حول مساواة النوع الإجتماعي في المنطقة بالإضافة إلى عدد من ورشات العمل حول تمكين النساء الصحفيات داخل النقابات.

وقد تم اختتام اعمال اللقاء بتبني توصية باطلاق حملة عبر المنطقة تحمل شعار "شريكات في القيادة النقابية". وتعتمد هذه الحملة على خطة عمل من ثمانية نقاط تشجع النساء الصحفيات على الانخراط في العمل النقابي وفي العمل للوصول إلى صناعة القرار داخل النقابات من خلال التدريب، والتشبيك، والحملات الإعلامية ومجموعات الضغط.

وقالت سارة بوشطوب، مسؤولة مشروع العالم العربي وايران في الاتحاد الدولي للصحفيين بأن "الطموح والتضامن هما مفتاحي تمكين المرأة الصحفية من الوصول إلى المواقع القيادية. نأمل ان يكون لهذا اللقاء تأثيرا حاسما في انتخابات نقابات الصحفيين القادمة في اليمن، والعراق، وفلسطين، والجزائر".

وقد تم تنظيم هذا اللقاء بشراكة ما بين الاتحاد الدولي للصحفيين والنقابة الوطنية للصحفيين التونسيين وشاركت فيه 16 صحفية مثلن 11 دولة من المنطقة.

لمزيد من المعلومات اتصل على : 003222352207

يمثل الاتحاد الدولي للصحفيين اكثر من 600000 صحفي في 120 دولة حول العالم

Media Release
21 April 2008
Women Journalists Demand Access to Leadership Positions in Arab Unions


Women journalists from the Arab World and Iran launched a campaign for female leadership in journalists' unions in the Arab World and Iran at a regional meeting in Tunis on 17-19th April.

While recognizing achievements made in some countries, the meeting further deplored the failure of journalists unions to elect women to their governing bodies. Today, the share of women in union's leadership varies from 0% in Algeria, Lebanon and Palestine to 33% in Tunisia and 26% in Morocco.

"Journalists unions need to recruit more women, to make it easier for women activists to participate in union business and to mainstream gender equality into union policies and actions", said Pamela Moriniere, IFJ Gender Equality officer. "This meeting showed the strength of demand for change. It is time for the unions to respond."

The seminar ran a series of discussions on gender equality in the region and several workshops on women empowerment in the union.

The seminar concluded with the adoption of recommendations launching a campaign on "Women partners in trade union leadership" in the region. The campaign is based on an eight- point action plan encouraging women journalists to engage in trade-union work and decision making bodies in the unions through training, networking, communication campaigns and lobbying.

"Ambition and solidarity are keys for strengthening women's access to leading position", said Sarah Bouchetob, IFJ officer for the Arab world. "We hope that this seminar will have a decisive impact on upcoming unions' elections in Palestine, Jordan and Yemen".

The seminar was jointly organized by the International Federation of Journalists (IFJ) and the Syndicat National des Journalistes Tunisiens (SNJT) and gathered 16 journalists representing 11 countries in the region.

To read the Recommendations, click here.
For more information contact the IFJ at + 32 2 235 2207
The IFJ represents over 600,000 journalists in 120 countries worldwide

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire